Co dalej z budową ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia?DSDiK

Co dalej z budową ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia?

REKLAMA

Co dalej z budową ostatniego, brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia? Niestety, na rozstrzygniecie przetargu na realizację tej bardzo ważnej inwestycji jeszcze poczekamy. Nowa infrastruktura komunikacyjna będzie stanowiła istotne połączenie dla miejscowości na południowych obrzeżach stolicy Dolnego Śląska, tworząc prawie 4-kilometrowy odcinek trasy.

Pierwotnie postępowanie przetargowe miało zostać rozstrzygnięte w marcu. Tak się jednak nie stało. Inwestor, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei musi najpierw odpowiedzieć na ponad 700 pytań, które wpłynęły od firm zainteresowanych realizacją tej inwestycji.

Jaki jest nowy termin rozstrzygnięcia tego przetargu?

Nowy termin to druga połowa czerwca.

–"Drogowcy na wszystkie pytania precyzyjnie muszą odpowiedzieć. Każde pytanie dotyczy i kwestii inwestycyjnych, i kwestii budowlanych dotyczących realizacji w terenie odcinka obwodnicy. Planowany termin otwarcia ofert to druga połowa czerwca" – poinformował Michał Nowakowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego na antenie Radia Wrocław.

– "To już będzie generalny wykonawca prac, który mniej więcej w okresie trzech lat zrealizuje tę inwestycję. Odcinek, o którym mówimy, liczy około 3,5 kilometra długości, łączy Bielany Wrocławskie i miejscowość Wysoka z ulicą Grota-Roweckiego" – dodał Nowakowski.

Przypomnijmy, w czerwcu 2024 r. minie cztery i pół roku od momentu podpisania przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei umowy w sprawie opracowania dokumentacji projektowej tego odcinka.

Projekt obejmuje budowę drogi wojewódzkiej od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie) oraz do granicy Wrocławia (ul. Buforowa) od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska). Planowany trakt liczy 3,67 km nowej drogi.

Ten odcinek drogi wojewódzkiej jest kluczowym elementem Wschodniej Obwodnicy Wrocławia: Bielany – Łany – Długołęka, który wraz z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8, łącznikiem Długołęka DK98, krótkim odcinkiem autostrady A4 i fragmentem al. Karkonoskiej stworzy zamknięty pierścień otaczający Wrocław. Projektowane nowe połączenie, znane jako łącznik aglomeracyjny A4-S8, umożliwi integrację regionalnej sieci dróg z krajowymi i międzynarodowymi trasami transportowymi.

DSDiK
DSDiK

Trasa drogi wojewódzkiej będzie biegła od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) km 0+000 do skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego km 3+672. Początek trasy znajduje się w rejonie węzła A4 Bielany Wrocławskie – ul. Karkonoska we Wrocławiu. Odcinek ten zaczyna się po wschodniej stronie ul. Karkonoskiej, naprzeciwko Parku Handlowego Auchan Bielany, a integracja z istniejącym układem komunikacyjnym obejmuje budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Francuskiej i ul. Szwedzkiej, blisko Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Bielany”. Trasa przekracza rzekę Ślęzę, przechodzi przez tereny kolejowe, pola uprawne, obszar zadrzewień przy Torze Wyścigów Konnych „Partynice", mijając m.in. kompleks szkolno-przedszkolny, a następnie łączy się z rondem przy ul. Grota-Roweckiego.

REKLAMA

Zaprojektowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 372 obejmuje trasy dwujezdniowe i jednojezdniowe. Przekroje dwujezdniowe są planowane na odcinku od km 0+000 do km ok. 2+776, natomiast jednojezdniowe, z rezerwą terenową na drugą jezdnię, są przewidziane od km ok. 2+776 do km ok. 3+558. Ostatni odcinek od km ok. 3+558 do końca trasy (km ok. 3+624) również ma być dwujezdniowy. Dla każdej jezdni przewidziano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, a także wewnętrzne i zewnętrzne opaski o szerokości 0,5 m. Minimalna szerokość poboczy wyniesie 1,5 m.

W ramach projektu przewidziana jest budowa jednostronnej ścieżki pieszo-rowerowej oddzielonej od jezdni pasem zieleni. Planuje się także budowę oraz przebudowę ścieżek rowerowych wraz z chodnikami w miejscach złączenia nowej drogi z istniejącą infrastrukturą w rejonie ulic: Szwedzkiej, Niebieskiej, Działkowej, Radosnej oraz Kutrzeby. Ponadto inwestycja obejmuje budowę/rozbudowę 16 skrzyżowań, wiaduktu nad linią kolejową nr 285 w km ok. 0+306 z murami oporowymi, mostu nad rzeką Ślęzą w km ok. 0+882, a także dwóch murów oporowych.

fot. Mariusz Jasiński, Rysunek 2 - rondo koło al. Karkonskiej
fot. Mariusz Jasiński, Rysunek 2 - rondo koło al. Karkonskiej
fot. Mariusz Jasiński, Rysunek 7 - rondo przy Radosnej
fot. Mariusz Jasiński, Rysunek 7 - rondo przy Radosnej
fot. Mariusz Jasiński, Rysunek 8 - odcinek przez Wysoką Radosna-SP
fot. Mariusz Jasiński, Rysunek 8 - odcinek przez Wysoką Radosna-SP
fot. Mariusz Jasiński, Plan orientacyjny WOW odcinek Karkonoska Wysoka
fot. Mariusz Jasiński, Plan orientacyjny WOW odcinek Karkonoska Wysoka
DSDiK
DSDiK

Cała inwestycja przewidziana jest do zrealizowania w ciągu 30 miesięcy.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Według planów, całą obwodnicą pojedziemy pod koniec 2026 roku. Koszt inwestycji szacowany jest na około 200 milionów złotych.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA